Info pentru medici

Stimaţi colegi,

După cum ştiţi, România continuă să deţină primul loc în Europa la mortalitatea prin cancer de col uterin. Programul naţional de screening dedicat acestei patologii, a cărui inițiere am salutat-o cu speranță în urmă cu câțiva ani, utilizează citologia convențională Babeș-Papanicolaou ca test primar, fără să aplice și mecanismele consacrate pentru această metodologie privind asigurarea calității.

Asistăm între timp la dezvoltarea unor noi concepte medicale practice, generate de progresele internaționale în cercetarea mecanismelor biomoleculare ale infecției HPV.
Astfel, clasificările citologice și histopatologice s-au unificat în jurul conceptului biologic dual de leziune de grad scăzut (în general autolimitantă) / leziune de grad înalt (cu semnificație de precancer).
Ghidurile internaţionale de practică se dezbat și se upgradează continuu în jurul unui raport sensibilitate/specificitate compatibil cu un raport rezonabil cost/eficiență.
Conceptul de test primar de screening evoluează de la citologie către testarea HPV și markerii moleculari, împingând detectarea bolii precanceroase înspre fazele incipiente, de multe ori prea timpurii pentru a fi produs modificări identificabile clasic, citologic sau colposcopic.
Din perspectivă internațională, viitorul prefigurat în prevenirea cancerului de col constă în integrarea vaccinării HPV cu screening-ul care utilizează ca test primar testarea HPV.

Totuși, succesul screening-ului nu rezidă doar în tipul de test primar, ci mai ales în gradul de acoperire și participare a populației la screening, în asigurarea calității în laboratoarele de cito-histopatologie și biologie moleculară și în cabinetele de colposcopie, în modul de rezolvare a cazurilor pozitive și în funcționarea legăturii între depistare, diagnostic și tratament. Conform datelor oficiale din România, programul curent de screening citologic este subutilizat.

Sunt convinsă că v-ați confruntat frecvent, îngrijind paciente cu patologie cervicală, cu faptul că evoluţia naturală a infecţiei HPV, ca și riscul de boală HPV indusă sau răspunsul la tratament, sunt foarte diferite de la persoană la persoană. În timp ce infecţiile virale trec spontan în marea lor majoritate, anumite infecții au o evoluţie ondulatorie intermitentă, multe sunt infecții multiple, unele au localizare multifocală, numai unele leziuni precanceroase regresează, numai o mică parte din persoanele infectate cu HPV ajung să dezvolte un cancer și câteodată constatăm că boala canceroasă evoluează foarte rapid. Aceste lucruri se explică astăzi prin existenţa unor variaţii la nivelul codului genetic uman, care induc susceptibilități variabile față de boală, precum şi a amprentei unice, individuale a sistemului imun.

În plus, ca și în alte domenii medicale, și în domeniul precancerului cervical metodele de diagnostic disponibile au anumite limitări și sunt într-o continuă evoluție și perfecționare. Toate testele şi metodele disponibile au un procent inerent de rezultate fals negative şi fals pozitive. Deşi cancerul de col este în majoritatea cazurilor depistabil precoce, nicăieri în lume procentul de depistare nu este de 100%. De aceea, atitudinea medicală trebuie să se bazeze pe evaluarea riscului de boală, ceea ce presupune o abordare medicală pluridisciplinară, integrativă și personalizată la caz.

Pentru toate aceste motive, cred că este important să puteți conta pe un laborator specializat, care utilizează numai tehnici de laborator validate clinic, într-un sistem integrat bine pus la punct de asigurare a calității și are o orientare clinică declarată, concretizată în dublarea rezultatelor analizelor cu informații și comentarii clinice individualizate, relevante pentru paciente și medici.
Cu dorința de a contribui din plin la îmbunătățirea stării de sănătate a pacientelor care vi se adresează și pe cât posibil la ameliorarea indicatorilor de țară, vă propun aşadar o colaborare cu echipa pluridisciplinară, dedicată exclusiv patologiei colului uterin a Clinicii Micomi, care să vă confere un sprijin ştiinţific solid şi siguranţă maximă în conduită.

Dr. Mihaela Badea