Test genotipare HPV

Metoda constă în amplificarea ADN ţintă prin reacţie de polimerizare în lanţ (PCR), hibridizarea ampliconilor cu probe de oligonucleotide şi determinarea colorimetrică a următoarelor 37 tipuri HPV cu risc oncogen înalt, mediu și scăzut: 6, 11, 16, 18, 26, 31, 33, 35, 39, 40, 42, 45, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 58, 59, 61, 62, 64, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73 (MM9), 81, 82 (MM4), 83 (MM7), 84 (MM8), IS39 şi CP6108.

Indicaţiile relevante clinic sunt următoarele:

1. Identificarea şi monitorizarea infecţiei HPV persistente, condiţie intermediară necesară pentru progresia neoplazică, care permite evaluarea riscului de precancer și cancer de col.

Exemple de situaţii particulare :

a.Evaluarea riscului de leziune restantă sau recidivantă după tratament conservator pentru precancer (prin diferențierea între infecția HPV persistentă și infecții nou apărute). Testul de detecţie pozitiv pre- şi postoperator pentru grupul cu risc nu poate certifica o infecţie persistentă cu acelaşi tip cu risc înalt.

b.Stratificarea riscului la nulipare cu infecţie HPV multiplă şi biopsie CIN I. Se ştie că aproximativ 40% din infecţiile HPV sunt coinfecţii cu diferite tipuri cu risc înalt. Studii recente au demonstrat faptul că, fiecare tip de HPV din componența infecţiei multiple poate acţiona asupra epiteliului cervical în zone diferite ale acestuia, după cum acelaşi tip poate produce pe acelaşi col leziuni multiple de severităţi diferite. Numai monitorizarea prin genotipare HPV poate defini corect infecţia persistentă şi poate fundamenta decizia de conduit medicală.

2. Monitorizarea pacientelor vaccinate HPV la pacientele vaccinate HPV genotiparea poate fi utilizată pentru determinarea infecţiilor cu genotipuri diferite de cele faţă de care vaccinul conferă protecţie.

Semnificația rezultatelor genotipării se determină prin corelare cu contextul citologic, colposcopic, rezultatele testărilor virale anterioare şi rezultatele altor teste de diagnostic clinic și de laborator.

Testele de genotipare HPV pozitive nu reprezintă un argument suficient pentru decizia de instituire a unui tratament excizional.